kdyz to mozna neni zcela poucne, kradeni je dobrou metodou jak si prijit na slusne penize, popripade, paradoxne, si usetrit spoustu problemu pri reseni mnoha ukolu, ktere vam hra nabidne. Samozrejme ze muzete Morrowind dohrat se zlutam kvitkem za klopou a fotografii Mirka Dusina v penezence, ale bude to velmi, velmi obtizne a take si nejspise uzijete mnohem mene legrace. Pokud chcete byt uspesnym zlodejem, popripade alespon cas od casu neco bez velkych nasledku nepokryte lohnout, pokracujte ve cteni nasledujiciho odstavce.
Zcela zasadni veci pro kazdeho zlodeje je schopnost "Sneaking", ktera urcuje uspesnost (ne)odhalitelnosti vaseho pocinani (kradme chuze, vybirani kapes atd.).
TIP: Schopnost "Sneaking" muze byt relativne bezbolestne zvysena podobnym zpusobem jako "Athletics". Najdete si mistnost s osamocenym NPC, obchodnik, straz ci kdokoliv jiny zcela poslouzi nasemu zameru. Postavte se ZA tuto postavu, hlavou ke zdi, zaklesnete vasi klavesu pro plizivy pohyb (Sneak) a bezte si lehnout. Pokud vasi postavu nechate timto zpusobem 8-10 hodin "pracovat", bude schopnost "Sneak" nekde mezi 80 - 100 body, coz z vas dela prinejmensim novodobeho Babinskeho. Jak pozdeji pochopite, vysoka schopnost "Sneak" je velmi dulezita nezavisle na vasem povolani!
A nyni obecneji k zlodejne a kradeni vubec. Zcela ocekavanou radou je upozorneni, ze JE NUTNE poctive ukladat hru pred kazdym pokusem o loupez, vybirani kapes ci snad loupezne prepadeni. Takovy pristup vam usetri mnoho infarktu, objevovani objeveneho a pobijeni davno pobiteho. V momente, kdy se pokousite o loupez, byste meli stat mimo linii pohledu vasi obeti. Nejprve je tedy dobre naplanovat si a rozvrhnout zlodejnu z hlediska prostoru a pripadne vasi obet pomoci mluveni pootocit na zadanou stranu. Zaroven se sance na uspesny lup vyrazne (prakticky zcela) snizuje, pokud je vasemu cinu pritomno nekolik dalsich NPC. Jak tedy na to?
Pokud je vase schopnost "Sneak" na vysoke urovni (vice nez 80), bude mit vetsina NPC velke problemy vas objevit. Jednoduchym indikatorem vasi momentalni situace je mala zluta ikona v levem spodnim rohu, ktera se objevuje vzdy, kdyz jste uspesne "nevideni". V tento moment je take nejvetsi sance, ze vas cin nebude spatren, i kdyz tato sance neni ani tak stoprocentni - pri kradezi velmi drahych predmetu si obvykle davaji NPC tak jako tak pozor.
TIP: Pri kradeni se drzte nasledujicich pravidel:
a) pokud vas nikdo nepristihne, nemuze vas nahlasit
b) pristizeni budete jen v pripade, ze vas nekdo uvidi
c) pokud jste pristizeni, zajdete do "Thieves Guild", kde za polovicni castku odstrani odmenu vypsanou na vasi hlavu a navic vam zustanou uloupene veci!
d) pokud se vam ani tento zpusob nezamlouva, jednoduse nahrajte hru znovu
Ano, spravne, podstatna otazka zni: Jak tedy zustat pri loupezi neviden? V tomto bode mame hned nekolik velmi mazanych rad, ktere ovsem nejsou dokonale stoprocentni a budou vyzadovat i vas prispevek k uspesnemu provedeni. Pomerne snadno osvojitelnym, avsak nikoliv vzdy pouzitelnym trikem je skryt se behem kradeni za nejakou prekazku, at uz je to sloup, bedna ci jiny dostatecne vysoky objekt, jenz ovsem nesmi byt prilis vzdalen od vasi obeti. Vyzkouset, zdali jste viden ci nikoliv, je pomerne snadne - pokuste se s budoucim oloupenym promluvit, a pokud vam bude odpovedi pouze "Who is there?" s jedinou dialogovou moznosti "Goodbye", znamena to, ze nejste viden.
Dalsim ponekud vyspelejsi metodou je takzvana "corka na dalku" cili kradez pomoci kouzla "Telekinesis". Tato metoda je velmi, velmi pouzitelna a castokrat ji vyuzijete v situacich, kdy bude treba neco zcizit pred velkym poctem lidi. Zakladnim nastrojem takoveho pocinani je kouzlo "Telekinesis", jez si muzete snadno vyrobit v "Mages Guild", minimalne s dosahem (Range) 20. Pred samotnym vykonem se skryjte, kamkoliv to pujde (pod stul, za bednu atd.), tak aby vas nikdo z NPC nevidel, ale vy abyste stale meli alespon omezeny vyhled na vas cil. Pouzijte klavesu pro "Sneak" a pote pouzijte telekinesi. Ani to nestaci zabolet a zahy zjistite, ze jste na velmi slusnou vzdalenost ukradli zadany objekt. Tato taktika je jednou z nejvdecnejsich a doporucujeme ji peclive ovladnout. S jeji pomoci lze nejen okradat lidi, ale take kuprikladu z dalky vybirat bedny za zady majitele obchodu, bohuzel v tomto pripade za predpokladu, ze jsou jiz predem odemcene.
TIP: Pozor, ac by se to mohlo zdat jako dobry napad, kouzlo Neviditelnost ("Invisibility") vase sance na uspesny lup nijak nezvysi. V momente, kdy se o loupez pokusite, jste totiz automaticky viditelni, a tak pro vas plati v zasade stejne podminky a omezeni jako v kteremkoliv jinem pripade. Zaroven nezkousejte prodat ukradene veci obchodnikovi, ktereho jste o majetek pripravili! Tihle chlapci maji na podobne veci cuch a v mziku by vam ukradeny predmet zabavili!
Jelikoz ovsem i zkuseni zlodeji na vysokych urovnich mivaji casto potize uloupit nektere predmety, je obcas nutnosti sahnout k drastictejsim metodam jejich ziskavani. A prave o tom je nase nasledujici kapitola.
Lepsi ruka v kapse nez dyka v zaludku
Jak velmi brzy po vstupu do hry zjistite, mnoho postav (NPC) tuto zdravotni radu prilis nerespektuje, a tak vas nezridka kdy dozenou az k taseni zbrane a reseni situace "po zlem". Zaroven si ovsem neni dobre myslet, ze na vase krvave razie hra nezareaguje - prave naopak! Pokud nekoho bezduvodne zabijete, bude na vasi hlavu vypsana nekdy az nepekne vysoka odmena, a kuprikladu pokud zabijete pet mestskych strazi, nepromluvi s vami ani sutr u cesty - bohuzel mnoho podobne tuhych NPC vam pujde po krku. Z tohoto duvodu je znalost zpusobu, jak nekoho pripravit o cely inventar a pritom ho nezabit, nerozpalit vztekem do bela a jeste nemuset zatahnout nepeknou pokutu (citajici i zcizeny majetek), pomerne cennym know-how.
TIP: Pamatujte, ze:
a) odmena za vasi hlavu je vypsana pouze v pripade, ze nekdo oznami vas (zlo)cin
b) pokud nekdo uvidi, ze delate neco zlocinneho, zautoci na vas
c) pokud na vas nekdo zautoci z vlastni vule, muzete ho zabit bez pokuty (pokud ovsem neprihlizi nekdo dalsi)
Jak odstranit odmenu vypsanou na vasi hlavu?
Pokud se pohybujete na hrane zakona, snadno se muze stat, ze je po nejake vasi ne zcela koser akci (loupezi, mordu atp.) na vasi hlavu vypsana odmena, castokrat dosahujici neprijemne vysokych castek. V takovy moment se nepripravenemu mohou stat dve veci: bud se dobrovolne prihlasi a zaplati ne prave malou pokutu, nebo se necha dobrovolne zavrit, coz neni o mnoho lepsi - drepeni v base ma neprijemny, neprilis povzbudivy (prave naopak) vliv na vase schopnosti.
Samozrejme pokud mate vetsinu schopnosti namaxovano na 100/100, a tudiz lze jen velmi obtizne nabyt dalsi level (viz kapitola "Levelovani"), muze byt takove posezeni v chladku vlastne zajimavou, zadanou moznosti jak vasi postave takovy postup umoznit. Da se ovsem predpokladat, ze nejmene prvnich 25 urovni vas takovy tisnivy problem nepotka, a proto spise hovorme o zpusobu jak se satlave vyhnout.
Prvnim zpusobem, relativne nejmene namahavym, je jednoduse zaplatit castku vypsanou na vasi hlavu strazim a omluvne vratit zcizene predmety (k tomu dojde automaticky, vracene predmety je pak mozne nalezt v truhlach znacenych "Evidence" na ruznych mistech hry). Pokud vypsana castka neni vysoka, nic vam v takovem pocinani nebrani. Nezapomente ovsem pred kajicnym priznanim POLOZIT LUP NA ZEM! Hloupe straze nastesti nezjisti, ze ta hromada veci i jejich ctenych bagancat jsou vase nakradene predmety, a tak bez velke bolesti zaplatite pokutu a vase jmeno je ciste. Ovsem je zde jeste lepsi varianta - vstup do zlodejskeho cechu ("Thieves Guild"). Sikovni zlodeji vam umozni odstranit odmenu vypsanou na vasi hlavu za polovinu cilove castky a navic si budete moci ponechat vsechny necestne ziskane predmety.
|