Vlastnosti
Strength: Urcuje
maximalni moznou zatez, silu v soubojich a ovlivnuje mnozstvi
staminy. Osobne bych se snazil silu vypracovat maximalne u
libovolne postavy - cim mensi je pomer aktualni a maximalni
zateze, tim je postava rychlejsi a pohyblivejsi, a tolik
nevadi potvory nebo kouzelnici, co silu drainuji.
Inteligence: Od inteligence se odviji mnozstvi
many, a v kombinaci s vhodnym znamenim je nejdulezitejsi
vlastnosti kazdeho, kdo ma co do cineni s magii.
Inteligence je primarni vlastnosti pro Security, a tudiz vyznamna
pro vsechny zlodeje.
Willpower: Sila vule ovlivnuje odolnost vuci
magii ve vsech jejich formach, a take uspesnost sesilani
kouzel. Jedna z primarnich vlastnosti vsech magu.
Agility: Obratnost urcuje uspesnost utoceni
a braneni v pri boji zbranemi, a castecne ovlivnuje i
staminu. Stredne dulezita vlastnost.
Speed: Rychlost pohybu a manevrovani. Neni
ani tolik dulezita (pri boji stejne vetsinou zastavite),
jako spis uzitecna. Vysoka rychlost a sila, kombinovana s
Athleticismem a Acrobatics je zaklad pro uspesne pesi
cestovani po Morrowindu, a tomu budete venovat dobrych 50%
herni doby.
Endurance: Odolnost znamena vyssi pocet zivotu
pri prestupech na dalsi levely, a ovlivnuje take staminu.
Ale - na solidni (20+) uroven se mulete dostat klidne bez
boju a nebezpeci jenom treninkem nekterych skillu, a zivoty
nejsou pozdeji zadny problem. Myslim, ze je temer zbytecne
endurance zvysovat nad 50-60 bodu.
Personality: Osobnost je take spis podpurna
nel dulezita vlastnost. Jeji vliv na reakci NPC ve hre sice
skoro nepoznate (ta zavisi vic na clenstvi ve frakcich,
splnenych questech a reputaci), ale zavisi na ni "uberskill"
Speechcraft. Rozumna vyse je IMHO +-60.
Luck: Stesti je jedina vlastnost, kterou neni
v prubehu hry mozne zlepeit jinak nez magickymi predmety
a kouzly (neexistuje skil, na nemz by luck zavisel), a zaroven
i jedina vlastnost, u ktere neni prilis zrejme, co vlastne
ovlivnuje. Nespis vsechno a nic :p
Dovednosti
Skilly je mozno zlepsovat tremi
zpusoby - ctenim knizek (existuje 5 ruznych pro kazdy
skill, vice ci mene vzacnych a roztrousenych po celem
Morrowindu), nakup u treneru (je levnejsi u treneru v
guildach nebo po specialnich questech) a praktickym treninkem.
Deli se do tri skupin, na bojove, magicke a "zlodejske
Bojove dovednosti
 |
Armorer (STR):
Opravovani brneni a zbrani. Osobne bych se tomuhle
skillu vyhnul, protoze de facto pouze setri penize,
ktere byste jinak platili za opravy u kovaru, a navic
jsou k jeho pouliti potreba drongs nebo armorers
hammer zbytecne zvysujici vasi zatez. Na druhou
stranu, jakmile mate kompletni Ebony nebo Daedric zbroj,
opravy se klidne splhaji do stovek zlatych. |
 |
Athletics (SPD):
Vyborny minor skill pro kazdeho pruzkumnika,
urychli behani (a plavani) po celem Morrowindu, a
umozni zvysovani Speedu. Navic se zlepsuje neustale,
pokud mate zapnute behani a udrzujete staminu na
maximu. |
 |
Axe (STR):
Jeden ze 6ti moznych bojovych skillu. Sekery jsou
pomalejsi nez bodne zbrane a zatim jsem nenasel
zadnou, co by stala za zminku. |
 |
Block (AGI):
Pokud hodlate bojovat se stitem, jedna se o povinny
skill. Vykryti uderu stitem znamena jeho anulaci, a
to se hodi vzdycky. |
 |
Blunt Weapon (STR):
Ovladani tupych zbrani, kladiv a palcatu.
Ty jsou obecne pomale, ale zato davaji velmi slusny
damage i jednorucne. Jedna z nejlepsich zbrani ve hre
(Skull Crusher) je z tehle kategorie. |
 |
Heavy Armor (END):
Tezka brneni znamenaji nejlepsi ochranu, ale zaroven
jsou take nejtezsim typem. Jasna volba pro kazdou
postavu specializovanou na souboj zblizka. |
 |
Long Blade (STR):
Velmi rychly typ zbrani (mece, katany, savle, .) se
solidnim damage. Secne zbrane jsou bezne, a rychle
je zacnete nachazet i v Daedric/Ebony/Dwemer verzich.
Byl to prvni druh zbrani, ktery jsem maxoval. |
 |
Medium Armor (END):
Krome toho, ze jsou tahle brneni lehci nez
Heavy Armor, nemaji zadne dalsi vyhody. Nevidim
zadny duvod proc bych si mel tenhle skill brat. |
 |
Spear (END): Kopi
a ostepy jsem moc netestoval, ale zaroven jsem nenasel
zadne super kvalitni. Specializace na Spears muze byt
zajimava varianta pro tradicni role-playery. |
Magicke dovednosti
 |
Alchemy (INT):
Alchymie umoznuje michat ruzne magicke
lektvary. Pro fanousky to je urcite zajimava volba,
ale ja ji zavrhuji hned z nekolika duvodu. Suroviny
na lektvary zabiraji misto v inventory a blbe se shani,
kdyz chcete neco konkretniho. Aparatury jsou tezke
a jejich vyssi verze i vzacne. Samotne lektvary opet
zabiraji dalai misto, a jsou mnohem mene flexibilni
nez prime kouzleni. A konecne, vetsinu pozadovanych
efektu lze zajistit kouzlem z jine skoly nebo vylecenim
u skoro kazde shrine. |
 |
Alteration (WIL):
Do skoly Alteration spada hodne podpurnych
kouzel, napriklad letani nebo otevirani zamku.
Pouzitelnych je jich nicmene jen nekolik, a je IMHO
jednodussi je sesilat z magickych predmetu. |
 |
Conjuration (INT):
Ve zkratce - povolavani ruznych nestvur,
ktere za vas utoci a brani, a kratkodobe vyvolavani
kvalitnich predmetu. Nic bez ceho by se nedalo prezit
i jinak, ale i tak zajimava varianta. |
 |
Destruction (WIL):
Sem spadaji temer vsechna utocna kouzla, a jak
jsem bohuzel na svoji postave zjistil, kombinace
Destruction s bojovymi skilly je tak trochu zbytecna,
protoze se stejne budete venovat jen jednomu z obou zpusobu
utoceni. Pokud si budete vytvaret cisteho maga,
je Destruction povinna zalezitost. V opacnem pripade
ji muzete s klidnym svedomim vynechat. |
 |
Enchant (INT):
Enchanting se zabyva vytvarenim, nabijenim
a pouzivanim magickych predmetu, a urcite se
jedna o jeden z nejsilnejsich skillu ve hre.
Respektive skill samotny ani tolik dulezity neni,
ale jde hlavne o vytvorene magicke predmety. Casem
pro vas nebude problem sehnat soul gemy se silnymi dusemi,
nakoupit kouzla se ladoucimi efekty a vyrabet si
super-silne artefakty. Jejich pouzivani mimo jine
take zlepsuje enchanting, ma 100%ni uspesnost, a
energie magickych predmetu se postupne sama obnovuje. |
 |
Illusion (PER):
Skola iluzi zahrnuje ruzne podpurne a utocne
efekty, od paralyzy a slepoty pres neviditelnost a konce
treba vykouzlenim svetla. Vhodny doplnek pro zlodejska
povolani, ale na druhou stranu nic, o cem byste chteli
psat domu :) |
 |
Mysticism (WIL):
Mysticism je hodne zajimava skola, patri
sem siroke spektrum kouzel pro manipulaci s realitou -
ruzna detekcni a absorpcni kouzla, teleportace a
telekineze, nebo soul trap. Opet ale plati, ze dulezite
efekty muzete dat na magicke veci, a tak bych
Mysticism vybiral maximalne jako vedlejsi skill. |
 |
Restoration (WIL):
Opet jeden z mych omylu. Moje postava ma Restoration
jako hlavni skill, ale temer ho nepouzivam diky
existenci magickych predmetu, lektvaru a shrines.
Restoration navic NENI skill, ktery by byl dulezity
pro postup v Mage guilde. |
 |
Unarmored (SPD):
Unarmored skills umozni vasi postave uhybat pred
udery a snizit poskozeni pri zasahu, ale - vylucuje
pouziti libovolneho brneni, a tim i snizuje mnozstvi
oblecenych magickych predmetu s permanentnimi nebo
jednorazovymi kouzly. |
Zlodejske dovednosti
 |
Acrobatics (STR):
Akrobacie je dalsi ze skillu. Ktere nejsou
nutne k uspesnemu dohrani hry, ale vyrazne
urychli vsechny presuny a pomuze vam dostat se na
spatne dostupna mista. Je mozne ho nahradit levitaci,
ale kdo by porad kouzlil nebo cekal, az se mu
docharguje prislusna magicka vec ;-). |
 |
Hand to hand (SPD):
Pri boji beze zbrani sice usetrite na opravach, ale
zaroven vsechny souboje prodlouzite na minimalne
dvojnasobek doby. Hand to hand totiz nejdriv souperovi
poskozuje staminu, a teprve kdyl upadne (omdli), zacnete
mu ubirat zivoty. Zajimave lec neprilis uzitecne. |
 |
Light Armor (AGI):
Pro Light Armor plati to same co pro Medium Armor, s
tou vyjimkou, ze mezi lehka brneni patri i sklenena
brneni, ktera maji celkem ok AC, a hodne dobre
vypadaji ;o) |
 |
Marksman (AGI):
Tenhle skill ovlivnuje pouzivani vsech strelnych
a vrhanych zbrani. Je idealni v pripade, ze
chcete kaslat na boj v brneni a se stitem, a venovat
hodne magii nebo zlodejine. Na druhou stranu na vyssich
levelech nenajdete stejne zadny prisery, co by vam
byly schopny vyrazneji ublizit, a osobne povazuju
lukostrelbu i boj beze zbrani za zbytecne zdrzovani
se :) |
 |
Mercantile (PER):
Tenhle skill by mel pomoci setrit penize a
vydelavat, ale IMHO se miji ucinkem diky omezeni
mnozstvi penez u obchodniku. Daedric veci vam
prodat nepomuze a dobre ceny zavisi stejne hodne
na reputaci a reakci NPC. |
 |
Security (INT):
Security umolnuje paklicovani a odstranovani
pasti. Otevirat zamky se da i kouzly, ale diky mnozstvi
zamcenych premetu a dveri se priklanim spis k
pouzivani tohohle skillu. Navic, pokud se nepletu,
pasti kouzly neodstranite.
|
 |
Short blade (SPD):
Pouzivani kratkych a rychlych zbrani.
Pro bezny boj jsou zbytecne diky malemu damage.
Jejich pouzitelnost vidim v situacich, kdy chcete na nejakou
potvoru protlacit rychle nejake kouzlo (paralyza,
soul trap, .), a pak ji dobijete primarni utocnou
zbrani.
|
 |
Sneak (AGI):
Sneaking by mel teoreticky pomahat pri plizeni a
kradeni (vcetne okradani NPC). Prakticky je ale
hodne tezke ho vytrenovat, a navic se da kompletne
nahradit kouzlem Chameleon. Situaci, kde byste sneaking
nutne potrebovali je minimum, protole vetsinou staci
chvili pockat, al se NPC dostanou mimo vase zorne
pole a ukrast co potrebujete. |
 |
Speechcraft (PER):
Speechcraft je jeden z nejsilnejsich a nejmene
vyvazenych skillu. Trenuje se velmi snadno a rychle,
a na jeho vysokych urovnich presvedcite jednim
kliknutim kohokoliv k maximalni naklonnosti k vam
nebo vyprovokujete libovolne NPC. Vysoky speechcraft =
maximalni naklonnost NPC = nejlepsi ceny, dostupnost
vsech informaci a moznost resit radu situaci a
questu pouhou diplomacii a bez boje.
|
|