Morrowind.valkovic.cz - neoficialni ceska fansite
Morrowind.valkovic.cz
Uvod
Tvorba Postavy
Vyber Rasy
Vyber Povolani
Skilly & Vlastnosti
Znameni
Artefakty
Alchymie
Bestiar
Bohove
Boj
Brneni
Daedry
Doprava
Frakce
Guildy
Herbar
Historie
Kradeni
Magie
Nestvury
Obchod & Penize
Ocarovavani
Otroci
Pismo & Jazyk
Upiri
Vlkodlaci
Treneri
Zajimavosti Morrowindu
Zbrane
Hlavni Linie
Rod Hlaalu
Rod Redoran
Rod Telvani
Cech Bojovniku
Cech Magu
Cech Zlodeju
Cisarska Legie
Cisarsky Kult
Cisarsky Chram
Morag Tong
Daedricke Svatyne
Upiri
Ostatni
Tribunal - Pribeh
Tribunal - Ostatni
Bloodmoon - Pribeh
Bloodmoon - E.E.C.
Uvod
Tvorba Pluginu
Scripty
Tutorial
Forum
Navstevni Kniha
Pluginy
Mapy
Galerie
Wallpapery
Ruzne
Arena Hrdinu
Povidky
Cheaty
Cestina
FAQ
The Elder Scrolls
Utajene Lokace
Archiv Novinek
Odkazy
Autori

Nase ikonka:
TES III: Morrowind

THE ELDER SCROLLS


pictures

ra The Elder Scrolls: Arena vysla v roce 1994, u nas to bylo na jare - a stal se z ni trhak, ackoliv prvni verze kvuli zabugovanosti vubec nesly dohrat! Respektive, nesly spravne dohrat, nebot ve hre chybela (tusim tri) NPCecka - zadavatele hlavnich questu. Nastesti vsak byl v programu dalsi bug, ktery umoznoval tu prvni chybu obejit a hru dokoncit :).
Arena bezela pochopitelne pod DOSem (byla pouze PC verze - jestli ne, tak me opravte) a podle toho take vypadala. Kdybyste ji dnes videli poprve, asi byste se zdesili. Na svou dobu byla ovsem velmi zdarila - prave na takovych kouscich se dokazovalo, ze i s rozlisenim 320x200 pixelu a 256 barvami se da delat atmosfera. Arena byla 3D, i kdyz engine pochopitelne zdaleka nedovoloval to, co ty dnesni (nedovoloval to ostane ani vykon tehdejsich pocitacu) - byl jednoduchy, s krabicovitymi, zasadne pravouhlymi domy a interiery, cokoliv, co melo mit jine tvary (lampy, kvetiny, stromy, nepratele), se resilo sprity. Pro pripadne pocitacove zelenace podotykam, ze sprite je bitmapovy obrazek, je tedy dvourozmerny - placaty; v praxi to znamenalo, ze kdyz jste se nachomytli k bitmapove rostline a zacali ji obchazet kolem dokola, rostlina se stale zahadne natacela za vami jako za sluncem a tim padem jste ji videli porad jen z jedne strany. Totez platilo pro nepratele, i kdyz tam se to resilo nekolika animovanymi sprity - zepredu, zleva, zprava, zezadu, aby to prece jen tolik nebilo do oci :) Jednoduchoucke byly i textury, ty se navic vzhledem k rozlehlosti kontinentu, po kterem se slo pohybovat, stale opakovaly a i domy v jednotlivych mestech si byly k nerozeznani podobne. Melo to i sve vyhody - napriklad vsechny hospody byly texturovany stejne, ale jinak, nez obchody a ty zase jinak nez bezne domy, chramy, cechovni budovy a vily bohacu. Vyrazne to usnadnovalo orientaci. Verim, ze pro nezasvecene je takova predstava priserna, tehdy se to ovsem tak nebralo a vetsina her (a dungeonu zvlast) na tom byla stejne.
Grafika Areny byla na svou dobu zkratka uchvatna (vetsinou) a diky tomu mela podobnou atmosferu, jakou dnes zname z Morrowindu - menil se den a noc, menilo se pocasi, menilo se prostredi a to vsechno se menilo v zavislosti na zemepisne sirce a delce. Prochazka v desti, plavecky trenink pri zapadu slunce nebo bloudeni v zasnezenych lesich Skyrimu byl krasny zazitek. Posledni jmenovane byla moje oblibena kratochvile, kdyz jsem mela valceni a kobek po krk, vyrazila jsem kochat se do zaveji :) V zachumelenych oblastech take hrala hezka hudba, i kdyz ta byla hezka vsude a recenzenti ji hodnotili stejne dobre, jako grafiku. Vzpominam si take na rane pokusy o realtime osvetleni - kdyz se v temnem podzemi vystrelil chodbou fireball, cestou krasne ozaroval steny kolem sebe. Cas od casu jsem v kobkach vyplacala trochu te many jen abych to videla :)

Dost ale technickych blabolu, jak se to hralo? Co by bylo hracum Morrowindu povedome a co naopak ne?
Predevsim, Arena byla mnohem, mnohem rozlehlejsi - zatimco v Morrowindu je jen cast stejnojmenne zeme, Arena zahrnovala cely Tamriel, kontinent, na kterem krome Morrowindu (domova temnych elfu - Dunmeru) najdete jeste zasnezeny Skyrim (Nordi) a Highrock (Bretoni), bazinaty Blackmarsh (Argoniani), hornaty Hammerfell (Redguardi), zalesneny Valenwood (lesni elfove - Bosmeri), Elsweyr (Khajiiti), ostrov Summurset (vzneseni elfove - Aldmeri) a pochopitelne Imperialni provincii (zvana take Cyrodiil), sidlo cisare Tamrielu. Imperialove jako rasa ale v Arene na vyber nebyli a po provincii se ani nedalo moc courat, bylo tam hlavni mesto a hotovo.
Povolani, jmena mesicu, prokecavani domorodcu a dalsi podobne detaily byly take tytez (ad kalendar: v Arene se behem roku slavilo nekolik svatku, kdy mivaly napr. chramy nebo hospody velkou slevu, skoda, ze neco takoveho neni v Morrowindu taky...) Neslo si vyrobit svoje povolani, mohli jste si vybrat z hotovych, ta byla ale stejna, jako jsou v Morrowindu (a jako byla v Daggerfallu). Ve mestech byly chramy, kde jste si mohli koupit leceni nebo pozehnani, neslo ale vstoupit mezi cleny cirkve. V budovach cechu magu se kupovala a vytvarela kouzla (v Arene uz byl spellmaker) a taky tu byly k mani vodicky a ocarovana bizuterie. Mohli jste si tu nechat rozpoznat nalezenou magickou vec - v Morrowindu na vsem hned vidite, co to je, ale v Arene to tak jednoduche nebylo. Krome cirkve a magu byly v Arene i dalsi cechy (zlodejsky, nekromanceri atd., vcetne nasich dobrych znamych Blades a Dark Brotherhood), do kterych neslo vstoupit tak, jak to delame ted, ale bylo mozne pro ne sem tam neco udelat. Cestovani se delo na mape provincie nebo kontinentu a cestovalo se vyhradne ve vlastni rezii - zadne lode ani broukobusy nejezdily. Hra po zadani trasy spocitala, jak dlouho to bude trvat a kolik to bude stat (cena se lisila podle toho, jestli jste spali v hospodach nebo pod sirakem) a presun se ihned uskutecnil.
V hospodach a v palacich se dala sehnat ruzna prace - vedlejsi questy, ktere nebyly predem dane, ale zcela nahodne generovane podle nekolika ruznych schemat ("neco mi prines", "neco nekomu dones", "dojdi do kobky za mestem pro neco legendarniho", "odvez dopis do sousedniho mesta", "doprovod princeznu do sousedni provincie" atd.), takze se casem zacaly kapanek opakovat. Mnohem rychleji se dalo vydelat nepoctive (to se nezmeni asi nikdy :) ) - kdyz mi dochazely finance, nenapadne jsem se v noci vyparila z hotelu, vloupala jsem se do nejblizsi vily, ktera zvenku vypadala dostatecne bohate, a vyrabovala jsem ji od sklepa az na pudu. Cily bytar si za noc prisel na docela slusny vydelek.
Vetsinu zbrani a brneni byste taky poznali - v Arene bylo mensi procento unikatnich predmetu (kdyz uz, tak mely stejnou grafiku, jako neunikatni, a lisily se jen nejakou vlastnosti), ale byl tu ebonit i dwemerske - tady ovsem trpaslici - brneni. Skala zacinala - pomineme-li kozene a krouzkove - zelezem a oceli a pokracovala stribrem (na nektere potvory, napriklad upiry, platilo pouze stribro), elfskou slitinou (mela nazelenalou barvu), trpaslici, mithrilem, adamantiem a koncila ebonitem. Splasit kompletni ebonitove brneni plus nejakou peknou dai-katanu k tomu, to byl sen kazdeho valecnika, ktery mohl nosit platovou zbroj (v Arene platilo tehdy obvykle omezovani, kdy nektera povolani nesmela pouzivat urcite typy brneni ci zbrani nebo nemohla kouzlit).
Mezi potvorami byly stare zname krysy, kostlivci, duchove, zelezni golemove, zombici, orkove a lichove (nejtuzsi hnusaci ve hre, slyset jejich skreky v kobce, do ktere jsem prave vlezla, fakt nedelalo dobre na nervy). Navic byste nasli treba minotaury, ghuly, trolly ci meduzy. Bojovalo se mysi, coz bylo tehdy novum - ruznym smrdlanim kurzorem pres obrazovku se sekalo ci bodalo.

A co pribeh? Na zacatku jste se probudili jako vezen v cele kdesi v podzemi (tady by byla jista paralela s Morrowindem :) ), aniz byste tusili, co se vlastne stalo. Ihned po probuzeni se zjevi krasavice - ne vsak Azura, nybrz Ria Silmane, vase znama z cisarskeho palace, puvodne nejlepsi zakyne cisarova hlavniho battlemaga Jagara Tharna, ted uz bohuzel duch. Nez se definitivne odporouci na onen svet, jeste se hodla zdrzet, aby vam pomohla bojovat proti zlu, ktere ji zabilo a vas uveznilo. Vyse jmenovany Jagar Tharn si totiz brousi zuby na trun a tak odklidil cisare a jeho verne do nejake jine dimenze a vladne sam. Pochopitelne se ceka, ze z vezeni vylezete a neco s tim udelate. Jagara je vsak mozne porazit jen s pomoci jeho vlastni magicke Hole Chaosu, kterou musite sestavit z osmi kusu, rozmistenych po celem Tamrielu (hul rozbil sam Jagar, nebot s jeji pomoci teleportoval cisare pryc a zase by bylo mozne ho teleportovat zpatky, coz by se mu moc nehodilo). V kazde provincii vas tak cekaji dva obrovske dungeony, do jednoho pujdete pro predmet, ktery date urcite postave a ta vam pak rekne, kde je ten druhy, v nemz objevite kus hole. Podivate se pochopitelne i do Morrowindu a to primo do citadely Dagoth Ur, kde lezi jeden z poslednich kusu hole :) Behem shaneni si vas pomalu vsimne Jagar a posleze mu dojde, ze vase schopnosti zrejme hrube podcenil, nicmene bude uz pozde - a k velkemu finale dojde v Imperial City, respektive v jeho podzemi, kde si spolu zahrajete na kocku a mys.

pictures

a The Elder Scrolls II: Daggerfall se cekalo skoro tri roky a behem cekani byla hra, jak uz u takovych projektu byva dobrym zvykem, nekolikrat odlozena. Kdo doufal, ze vyvojari v usetrenem case vychytavaji chyby, seredne se mylil, Daggerfall byl opet zabugovany jak zakon kaze (prvni verze zase nesla dohrat).
Co do grafiky byl Daggerfall podobny jako Arena, ale engine byl vylepseny - dalo se kuprikladu koukat nahoru a dolu a domy uz nebyly tak zoufale pravouhle. Hezci byly i spritiky. Povolani uz jste si mohli nakombinovat z jednotlivych dovednosti podle libosti, take povysovani (v Arene klasicke - level poskocil po nasbirani urciteho poctu zkusenosti, jedno jestli bojem nebo necim jinym) se podobalo spis Morrowindu, system kouzelnych dovednosti (Mysticismus, Iluze, Destrukce atd.) take, duse priser uz se daly chytat do krystalu a pak z nich vyrabet magicke efekty na zbrane a predmety. Novinkou byly Daedry, demoni z jinych dimenzi (nekteri zli, nekteri hodnejsi - napriklad Azura je taky Daedra), ktere jste mohli vyvolat (ale dalo to hodne prace a stalo to hodne penez) a zeptat se jich na ruzne uzitecne veci, napriklad na misto odpocinku nejake legendarni zbrane (mezi temito unikatnimi predmety jsou i nasi znami z Morrowindu - Masque of Clavicus Vile, Azura's Star, Ebony Mail nebo Spell Breaker). Mohli jste se pridavat k ruznym cechum (magove, zlodeji, bojovnici, Draci rytiri, stary znamy Dark Brotherhood atd.) a postupovat v hierarchii, nebo se stat vlkodlakem ci upirem.
Velmi oblibenou novinkou byla moznost koupit si barak nebo rovnou hrad a take jezdit na koni - navic kun nebyl nijak drahy a mohli jste si ho koupit hned na zacatku. Kone mel zkratka kazdy a mnoho ctitelu Daggerfallu po vyjiti Morrowindu horekovalo, ze tato skvela vec je pryc (ja taky :) ).

Brneni a zbrane se prilis nezmenily, jen pribyl daedricky material (predmety z tohoto kovu mely krasne cervenou barvicku) a orksky kov. Mezi potvorami zustaly nektere z Areny (krysa, duch, ork, mumie, zombie, pavouk), pribyly nove, ktere byly jen v Daggerfallu (kentaur, harpyje, grizzly, tygr) a svou karieru zahajilo nekolik, ktere prezily do tretiho dilu (dreugh, ohnivy atronach, ryba). Sprity evidentne nebyly kreslene jako v Arene, ale renderovane a to velice peclive, coz bylo patrne zvlaste na rozkosne macatych zenskych postavach a chlapcich s dokonalymi bicepsy.
Hlavnim questem bylo pomstit krale Lysanda, ktery byl zakerne zavrazden (to se ovsem nevedelo, myslelo se, ze padl v bitve) a ted se vratil coby duch s armadou nemrtvaku a usadil se s ni ve meste Daggerfall; a take objevit artefakt zvany Velke Numidium, ktery kdysi pomohl cisari Tiberovi Septimovi sjednotit Tamriel (pod svou vladou).

pictures

he Elder Scrolls Legends: Battlespire byla hra ze sveta The Elder Scrolls, ktera vysla na konci roku 1997 a zahy upadla v zapomneni. Na vine bylo zastarale technicke zpracovani, tou dobou uz se akcelerovalo (tri mesice po Battlespiru napriklad vysel Unreal), lec Bethesda klidne vyrukovala se sprity (i kdyz, pravda, v SVGA rozliseni). Tedy z technickeho hlediska zalezitost maximalne pro skalni fanousky. Co se bugu v programu tyce - no, nebudeme to rozpatlavat, Bethesda se sve tradice nepustila, ba dokonce pry ve sve schopnosti vydat pro chyby takrka nehratelnou hru dosahla nebyvale kvalitniho vykonu :)
O co v Battlespiru slo? Byla to vicemene akcni hra, i kdyz s RPG prvky - hrac postupoval z urovne do urovne, ve kterych vymlatil vsechno, co se hybalo a sem tam vyresil nejake to puzzle. Udajne nebyla hra - pomineme-li predpotopni grafiku - zas tak nepovedena a kdyz se do ni clovek trochu zazral, uzil si slusnou porci zabavy.

Hrdinou (nebo hrdinkou) hry je cerstvy zak Battlespiru, skoly pro vycvik cisarskych strazi. Sotva vstoupi do budovy, zacnou se dit divne veci, ktere hrdina nejakou dobu poklada jen za test. Brzo mu dojde, ze to asi nebude test, jenze ven uz se nejde dostat. Postupne zjisti, ze jde zrejme o praci Jagara Tharna (dej se odehrava tesne pred Arenou) a daedry Mehrunese Dagona, jejichz prisery se samozrejme hemzi vsude okolo. Krom toho je ve skole uvezneny jeste vas kamarad Kaid, ktery vam bude v boji neprimo napomocen. Jak to nakonec dopadne muzete hadat :)
Mimochodem, Battlespire mohou hrat dva hraci jako kooperativni multiplayer.

pictures

ej hry The Elder Scrolls Adventures: Redguard se odehraval ke konci Druhe ery, tedy obdobi, kdy se na Tamrielu valcilo (respektive cisar Tiber Septim valcil - se vsemi ostatnimi, pochopitelne o to, kdo bude mit na kontinente hlavni slovo). Ostatni narody odolavaly ruzne dlouho a ruzne silne a jednim z nejpotizovejsich byl Hammerfell, kde se ke vsemu rozhorela obcanska valka. Na jejim konci byl bohuzel mrtvy dedic Hammerfellskeho trunu a vitezna cisarska vojska. Cekate skok rovnyma nohama do valecneho eposu a osvobozovani provincie od nadvlady Tibera Septima? Zacatek se ovsem nese v duchu takrka rodinnem. Novy cisarsky guverner totiz zurive cisti Hammerfell od vsech, kdo maji nebo by mohli mit neco proti imperiu a mezi zmizelymi je Iszara, sestra hlavniho hrdiny Cyruse. Cyrus ma krome tohoto problemu jeste trauma z minulosti, se kterym se behem hledani Iszary bude muset nejak vyporadat, protoze jinak by ji nemohl prijit na oci - pred nejakymi deseti lety totiz jaksi zabil jejiho manzela. No, a dojde i na to valceni a nakopavani imperialnich zadku.
Dulezita cast pribehu se odehrava v dwemerskych ruinach, kde Cyrus narazi na nektere dwemerske vynalezy (vcetne Sphere Centuriona a take funkcni vzducholode).

Redguard je akcni adventura, podobajici se trochu Tomb Raideru (vcetne tehdy velmi popularniho pohledu na postavu hrdiny - zezadu). Technicky byl opet ve sve dobe ponekud zastaraly (ale engine byl konecne plne 3D a akcelerovany), uz tu ovsem mame to nase oblibene pobihani po rozlehle zemi, nechybi ani kecani, nakupovani a bojovani. S chybami uz to nebylo tak hrozne, aspon jsem zadne vetsi lamentace na toto tema nikde nenasla. Fanouskove Elder Scrolls zkratka Redguarda preziji bez vetsi uhony na zdravi.

pictures

he Elder Scrolls III: Morrowind : hra vysla na konci roku 2001 a technicky (konecne) odpovidala dobe, ba ji mozna i o zdibicek predcila. Chyby se prakticky neobjevily, pouze bezne mensi bugiky, kterym se nevyhne zadna hra - coz je v historii serie vskutku zasadni zlom :). Na rozdil od predchozich dvou dilu je herni svet mensi a neobjevuji se tu zadne nahodne generovane dungeony a questy - vsechno je predem pripraveno. I tak ale zustava zachovana ta skvela moznost delat si, co chcete - kolem linie hlavniho questu, ktery se hrou od zacatku tahne, se muzete takrka libovolne pohybovat. Hra nemusi koncit ani po porazce arcipadoucha Dagotha Ura, pokud byste hlavni linii sledovali hned od zacatku a jen minimalne se venovali ostatnim questum, muzete se do nich pustit potom.

K Morrowindu byl vydan editor, pomoci ktereho lze do hry pridat prakticky cokoliv - treba cely novy ostrov, nebo jen jednu novou zbran. Tento system dovolil vydani nekolika oficialnich plug-inu, dvou (zatim) datadisku a stovek plug-inu neoficialnich, na nichz se podileji hraci z celeho sveta. Morrowindu se dokonale podarilo pripomenout slavu pomalu skomirajici serie; v mnoha anketach, od malych az po ty nejprestiznejsi, byl zvolen RPG hrou roku. Zkratka, jestlize se vyvojari pred vydanim kasali, ze Morrowind bude nejlepsi casti TES, naplnilo se jejich proroctvi do posledniho puntiku. I kdyz, vzpomenu-li si na sve nadseni Arenou a dobu, po kterou me udrzela u pocitace, bylo to vlastne totez...

Zdroj: oblivion.valkovic.cz, pripravila: Seven




E-shop za 15 minut

Copak to tady mame za potvurku?
Copak to tady mame za potvurku?
celkem hlasu: 20965

Onsi
Lorkhan
Alkosh
Lizard Warrior
Akatosh
Jhunal

Vysledky kvizu

Nakupujete zbozi pres internetove obchody?
celkem hlasu: 9899


Jenom tam, v nasi vecerce jsem nebyl uz roky 961
Tak pul na pul 3609
Jenom obcas, vanoce, promoce a tak 2823
Jednou jsem to zkusil a nechytlo me to 630
Co? Jaky internety? 1876

Vysledky anket

TOPlist
Tricka s potiskem | Kosmetika a parfemy | Zdrava vyziva | Moda a modni trendy 2009 | Seznam stranek
Powered by Genesis 2| Hosted by BonusWeb | Arena | Daggerfall | Morrowind | Oblivion