Morrowind.valkovic.cz - neoficialni ceska fansite
Morrowind.valkovic.cz
Uvod
Tvorba Postavy
Vyber Rasy
Vyber Povolani
Skilly & Vlastnosti
Znameni
Artefakty
Alchymie
Bestiar
Bohove
Boj
Brneni
Daedry
Doprava
Frakce
Guildy
Herbar
Historie
Kradeni
Magie
Nestvury
Obchod & Penize
Ocarovavani
Otroci
Pismo & Jazyk
Upiri
Vlkodlaci
Treneri
Zajimavosti Morrowindu
Zbrane
Hlavni Linie
Rod Hlaalu
Rod Redoran
Rod Telvani
Cech Bojovniku
Cech Magu
Cech Zlodeju
Cisarska Legie
Cisarsky Kult
Cisarsky Chram
Morag Tong
Daedricke Svatyne
Upiri
Ostatni
Tribunal - Pribeh
Tribunal - Ostatni
Bloodmoon - Pribeh
Bloodmoon - E.E.C.
Uvod
Tvorba Pluginu
Scripty
Tutorial
Forum
Navstevni Kniha
Pluginy
Mapy
Galerie
Wallpapery
Ruzne
Arena Hrdinu
Povidky
Cheaty
Cestina
FAQ
The Elder Scrolls
Utajene Lokace
Archiv Novinek
Odkazy
Autori

Nase ikonka:
TES III: Morrowind

PISMO A JAZYK


ri svem cestovani po Vvardenfellu jste jiste zaregistrovali, ze se tu mluvi jazykem velmi podobnym anglictine. Tak podobnym, az by clovek rekl, ze to je anglictina :) Inu, rekneme, ze je to zkratka nejaky univerzalni imperialni jazyk, kterym se tu lze se vsemi domluvit a radeji to dale nerozebirejme. (Kdyby byl Morrowind ceska hra, mluvilo by se tam cesky, ne?)
Totiz, krome tohoto univerzalniho jazyka neustale, at uz si to uvedomujete nebo ne, narazite na vyrazy pochazejici ze starsich jazyku. Jsou to hlavne nazvy mest a mist a take nektera slova, ktera se vvardenfellskym tu a tam pletou do reci (napr. nadavky). Vyznamy techto vyrazu se daji najit v knihach a svitcich a obcas se neco dozvite i pri rozhovorech s nekterymi NPC.

aldmerstinou, cili starou elfstinou, se setkate v nazvech nekterych ras. (Jako Aldmeri se oznacuji elfove, kteri kdysi davno prisli na kontinent Tamriel z kontinentu Aldmeris. Blizsi informace o elfim stehovani narodu jsou tady.)Jsou to slozeniny, jejichz zakladem byva sluvko mer, ktere znamena "lid, narod" (pouziva se i v singularu jako "clovek").

ald - stary, starodavny (nejlepe je to vyjadritelne anglickym slovem "elder"). Aldmer je tedy "starobyly narod". (Ald'Ruhn muzeme prelozit jako "pradavny domov" - slovo ruhn je dunmerske a znamena "domov".)
alt - hrdy, vzneseny; take se to da prekladat jako vysoky. Altmer - "vzneseny narod" (konkretne vzneseni elfove, kteri jsou, jak jste si jiste vsimli, zaroven vysoci i postavou.)
bet - zvire; Betmer - "zvireci lide". Elfove timto vyrazem oznacuji tamrielske polozvireci rasy - Argoniany, Khajiity a jim podobne.
bos - les; Bosmer - "lesni lide". Tedy lesni elfove z Valenwoodu.
chi - zmenit se. "Promeneny narod" neboli Chimer je historicky vyraz, vyjadrujici fakt, ze cast elfiho pranaroda se od ostatnich poddruhu trhla (jak geograficky, tak virou) a nasledovala sveho vlastniho proroka do sve vlastni zeme zaslibene. Chimeri jsou predkove Dunmeru.
dun - temny nebo take proklety. Dunmer, "proklety narod", respektive "temni elfove", se z Chimeru (viz vyse) stali v momente, kdy se na Vvardenfellu odehral prusvih s Numidiem (viz dejiny).
dwe - hloubka, hluboko. Dwemer jsou tedy "lide z hlubin" (staveli si sva sidla pod zemi).
fal - snih. Falmer - "snezni lide" (snezni elfove). Zahadny narod, ktery udajne zije v horach ve Skyrimu.
ne - ne, zadny. Nemer je opovrzlive oznaceni nekoho, koho povazujete za nulu, vzduch, zkratka delate, ze neexistuje. Dalo by se to mozna prelozit jako "nymand(i)".
orsi - vyvrzenci, nehodni. Orsimer jsou v pradavne elfstine orkove. Orkove puvodne take patrili k elfum, ale potom byl podle legendy jejich buh Trinimac pozren Boethiahem a, ehm, opustil jeho zazivaci ustroji v podobe Daedrotha Malacatha. V ten moment se elfsti predkove orku promenili v to, cim jsou dnes - zelene bytosti s povesti necivilizovanych tupych mlaticek, se kterymi se nikdo nechce bavit.

dwemerstinou se setkate primo v nazvu Vvardenfell - jmeno ostrova, na kterem se odehrava cely TES: Morrowind, je prikladne hrde jmeno, vvarden totiz znamena "silny stit". Fell je vyraz pro mesto, v tomto pripade ho muzeme chapat i jako oznaceni sidla (mista, kde sidlim). Cast Dwemeru kdysi presidlila z Vvardenfellu smerem na zapad a svou novou zemi pojmenovali Volenfell. Volen je kladivo - tzn. "mesto kladiva" - rekneme Kladivov. Pozdeji byl Volenfell prejmenovan na Hammerfell, coz je totez (hammer je anglicky kladivo).

z navstivite tabory ashlanderu (sopecnych Dunmeru), muzete od nich taky neco pochytit. Nacelnik klanu se oznacuje slovem ashkhan - khan je neco jako "vudce". Sirokym prirozenym "cestam" v sopecnem pohori, pozustatkum po lavovych proudech, rikaji ashlanderi foyady - jsou celkem tri (ty male, vyskytujici se prevazne v oblasti obklopene magickou barierou, jmena nemaji). Foyada Bani-dad vede od severniho upati Rude hory na severozapad k mori; foyada Mamaea vede od Ghostgate k jihu, kolem pevnosti Moonmoth; a foyada Ashur-dan zacina kousek na vychod od Ghostgate a vede take na jih.

ejvic cizojazycnych vyrazu ve hre je pochopitelne dunmerskych. Drtiva vetsina jmen mest pochazi z dunmerstiny. Tak napr. Balmora - bal je "kamen", mora "les". Balmora tedy znamena "kamenny les", nebo "les kamenu" (tezko rict, na co je to narazka, nezda se mi, ze by u Balmory bylo neco kamenne vyjimecneho...). Bal Fell, nazev ruin vychodne od Vivecu, bude patrne slozeninou dunmerskeho bal a dwemerskeho fell - dohromady "kamenne mesto". Bal Isra (redoranska pevnost) znamena "kamenna rada" (isra je rada). Tady bych to brala, protoze Bal Isra se nachazi v kamenite oblasti pod Rudou horou.
Slovo mora najdete jeste v nazvu Sadrith Mora - sadrith je "houba", cele to tedy znamena "les hub" (neni divu, telvannske domy jsou takove muchomurkovite). Tel Mora je zrejme kombinaci dunmerskeho mora a sluvka Tel, ktere maji v nazvu telvannska sidla z vychodniho pobrezi Vvardenfellu (Tel Vos, Tel Aruhn, Tel Fyr, Tel Branora). (Podobne zrejme vzniklo i jmeno Hla Oad - jde o pristav patrici podle vseho rodu Hlaalu.)
Vyznam nazvu Ald'Ruhn uz jsem vysvetlovala v casti o aldmerstine. Pevnost Kogoruhn je podobnou slozeninou - kogo znamena "nezlomny, nedobytny", tedy "nedobytny dum". Zrejme to ma mit spis ironicky vyznam, protoze prave skrze pevnost Kogoruhn se nemrtva sebranka Dagotha Ura dostala zpoza magicke bariery. I kdyz je to dost mozna odkaz na nejakou udalost z minulosti... Slovem cardruhn oznacuji Dunmeri hrobky - card jsou predkove, ci spis neco jako duchove predku.
Molag je v dunmerstine "ohen". Molag Amur je oblast na jihovychode Vvardenfellu - preklad slova amur jsem nikde nenasla, da se vsak - vzhledem k hojnemu vyskytu lavovych jezirek v okoli - predpokladat, ze to cele znamena neco jako "ohnivy kraj". Podobne napul prelozitelnych nazvu najdete vic - Molag Mar, Ald Sotha, Bal Ur ("kamenne sidlo rodu Ur"?), Ald Redaynia atd.
Tong v nazvech Morag Tong a Cammona Tong znamena "cech". Z toho, jak vas Dunmerove oslovuji, take poznate, jak moc si vas vazi. Sera a muthsera jsou uctiva osloveni; naopak s'wit ci n'wah jsou nadavky. N'wah doslova znamena "cizinec" nebo "otrok" (pro Dunmery je to tak nejak totez, zvlaste je-li dotycny cizinec Khajiit nebo Argonian). (Dalsi oblibena nadavka, fetcher, je anglicka - znamena to neco jako "slouha").
Zajimave je slovo Daedra - Dunmeri tak oznacuji sve "ctene predky". Altmeri maji pro totez vyraz Aedra (blizsi vysvetleni puvodu Aedra a Daedra a vseho kolem zde) a Daedra prekladaji jako "tohle rozhodne nejsou nasi predkove".

Krome techto jazyku narazite v knihach i mluve obyvatel na vyrazy khajiitske, argonianske, redguardske, nordicke i dalsi.

s timto jazykovedeckym pojednanim pri ruce narazite na spoustu nazvu a jmen, ktere prelozit moc nepujdou. Jmena dwemerskych ruin pochazeji zcela urcite z dwemerstiny - vsechna jsou si podobna a vetsinou se daji vyslovit jen za cenu zauzleni jazyka - Nchuleft, Nchuleftingh, Mzuleft, Mzanch, Nchardahrk, Bthuand atd. Jistou zvukovou podobnost lze vypozorovat i v nazvech starych dunmerskych pevnosti - Hlormaren, Falasmaryon, Andasreth, Berandas, Valenvaryon, Indoranyon, Falensarano - vyznamu se vsak dopidime tezko.
Nektera mista dostala sve jmeno na pocest bohu - Vivec (jmeno mesta i boha, jednoho ze "svate trojice", zname jako Tribunal), Ald Velothi (Veloth je prorok, ktery vedl Dunmery, tehdy jeste Chimery, do Morrowindu/Resdaynu), Sheogorad (Sheogorath patri mezi Daedra).
Imperialove pojmenovavaji sva sidla po svem a lze je tedy vicemene bez potizi prelozit - Ebonheart ("ebonitove srdce"), Caldera (kaldera je sopecny krater - v tom sice Caldera nestoji, ale neni to zas tak daleko :) ), Pelagiad (Pelagius byl jeden z cisaru).

ajimave je sledovat jmena lidi, ktere potkate. Neni sice dobre pokouset se je s temi par naucenymi slovicky prekladat, ale vsimnete si, ze (s trochou cviku) lze podle jmena odhadnout rasu, aniz byste dotycneho nebo dotycnou videli:

Altmeri (vzneseni elfove) - nepouzivaji prijmeni a jejich jmena zneji - inu, vznesene: Calmaninde, Eldafire, Estalenya, Falanaamo, Hyarnarenquar, Meanen, Qorwynn, Sorcalin, Siltalaure, Errandil.

Dunmeri (temni elfove) - i jejich jmena (pouzivaji vetsinou krestni a prijmeni) zneji temne (primo sopecne :) ) a jsou to povetsinou pekne jazykolamy: Adaishah Ahanidiran, Abibaal Assillariran, Alnas Sendu, Drarayne Thelas, Divayth Fyr, Elitlaya Assonirishpal, Esib-Nummu Assunudadnud, Falam Hlaalu, Idula Moren, Ilet Tistar, Llathyno Hlaalu (mimochodem, ma-li jmeno na zacatku dve "l", je zcela urcite dunmerske), Saruse Hloran, Rirnas Athren, Nothasea Beni, Nevrasa Dralor. Vsimnete si zvukove podobnosti mezi dunmerskymi jmeny a nazvy pevnosti (Falasmaryon, Hlormaren a spol.) Ashlanderi maji take dunmerska jmena, ale obvykle nepouzivaji prijmeni: Ashibaal, Emul-Ran, Dutadalk, Hainab, Kammu, Maeli, Sakiran.

Bosmeri (lesni elfove) - pouzivaji jednoslovna jmena jako vystrizena z Tolkiena: Agarond, Aranwen, Dothiel, Eradan, Fargoth, Galmir, Menelras, Minedhel, Rithrannir, Tuundir, Galbedir, Arannir.

Bretoni - pouzivaji krestni jmeno a prijmeni; jejich jmena zneji francouzsky: Amarie Charien, Aditte Oges, Arielle Phiencel, Cienne Sintieve, Cirges Adrard, Ernand Thierry, Fenas Madach, Gulitte Cienne, Jerian Dolbanitte, Mabrelle Geles, Marcel Maurard, Simine Fralinie.

Imperialove - jmena lidi z imperialni provincie maji lehce latinskou prichut: Benunius Agrudilius, Astius Hanotepelus, Caius Cosades, Crassius Curio, Fentula Pevengius, Horulia Jannus, Lucretinaus Olcinius, Severus Snape - ne, sakra, sorry, ten se mi tam priplet odjinud :) - Marsus Tullius, Pritia Plalocius, Valvius Mevureius.

Redguardi - nepouzivaji prijmeni a jejich jmena jsou casto kratka (jednoslabicna). Zneji ruzne - nektera seversky, nektera francouzsky, nektera tak trochu hebrejsky, nemecky ci anglicky: Achel, Chalone, Chark, Dinok, Dudley (ne, ten se mi sem nepriplet, to je pravda - Dudleyho si muzete podat v jeskyni Yasamsi jizne od Hla Oad :) ), Ena, Garry, Jamie, Irgola, Kanet, Lidebras, Pemenie, Sulesa, Landa, Todwendy.

Nordi - cekate-li seversky znejici jmena, cekate dobre. Vetsinou jsou bez prijmeni, vyskytuji se vsak pridomky, ktere jsou u jinych ras vzacne: Agning, Bedrir, Bormir, Ennbjof, Fjol, Haakon, Hamvir, Hefadmir, Kunthar, Merta, Rangela, Sifknir, Thongar, Thunmund, Yfga; Garding the Bold (Garding Udatny), Gudling the Rascal (Rostak Gudling), Hamlof Red-tooth (Hamlof Rudy zub), Hlora Long Leg (Hlora Dlouhonoha), Sorkvild the Raven (Sorkvild Havran).

Khajiiti - maji jednoslovna jmena, jako jedini pouzivaji apostrofy (jestli je to jako v arabstine (nebo v klingonstine :) ), znamena apostrof pridech - kratkou pauzu), kterymi oddeluji vlastni jmeno a predponu, vyjadrujici cosi jako titul. Napriklad "dro" je titul pro vazene starsi osoby, "do" pro valecniky, "j" je neco jako zelenac, "jo" ucenec, "ma" dite (i prenesene): Abanji, Jobasha, Ahzini, Inorra, Khazura, Kisimba, Sholani, Tsiya; Dro'Barri, Dro'Shavir, J'Jazha, J'Raksa, Ma'Dara, Ra'Virr.

Argoniani - mivaji delsi, slozena jmena: Ereel-Lei, Bun-Teemeeta, Cheesh-Meeus, Deesh-Meus, El-Lurasha, Tee-Lan; nebo kratka, jednoslovna: Chulz, Chuna, Akish, Reesa, Utadeek, Teegla; pripadne anglicka, odvozena zrejme vetsinou z vyznamu jejich puvodnich, argonianskych jmen: Fine-Mouth, Hides-His-Eyes, Stream-Murk, Tongue-Toad, Twice-Bitten. Argonianska jmena zneji casto dost podobne jako khajiitska.

Orkove - jejich jmena je treba vyslovovat hlubokym hlasem a poradne u toho hrcet - jsou plna r, g, o, u, k a dalsich podobnych pismen. Orkove maji jmena i prijmeni; prijmeni uvozuji predponou, ktera ma podobnou funkci jako "von" v nemeckych jmenech (pro nenemcinare: "von" nemaji slechtici, je to predlozka, ktera znamena neco jako "z" a je v podstate zbytecna, jejim vyrazenim ani zarazenim nic neztratite ani neziskate. Proste tam je :) ). Zajimave je, ze z ni poznate, zda jde o jmeno zenske nebo muzske - muzi maji "gro", zeny "gra". Jinak to totiz ani odhadnout nejde, jmena nezneji muzsky ani zensky, zneji proste orksky: Borug gro-Lazgarn, Bumbub gro-Murgol, Duluk gro-Ghash, Garothmug gro-Muzgub, Khagra gro-Lurkul; Lagakh gra-Lorga, Morn gra-Khatub, Shagdub gra-Murz, Urzoth gra-Bargamph.

Zdroj: oblivion.valkovic.cz, pripravila: Seven




E-shop za 15 minut

Copak to tady mame za potvurku?
Copak to tady mame za potvurku?
celkem hlasu: 20965

Onsi
Lorkhan
Alkosh
Lizard Warrior
Akatosh
Jhunal

Vysledky kvizu

Nakupujete zbozi pres internetove obchody?
celkem hlasu: 9899


Jenom tam, v nasi vecerce jsem nebyl uz roky 961
Tak pul na pul 3609
Jenom obcas, vanoce, promoce a tak 2823
Jednou jsem to zkusil a nechytlo me to 630
Co? Jaky internety? 1876

Vysledky anket

Tricka s potiskem | Kosmetika a parfemy | Zdrava vyziva | Moda a modni trendy 2009 | Seznam stranek
Powered by Genesis 2| Hosted by BonusWeb | Arena | Daggerfall | Morrowind | Oblivion